A támogatás a román légitársaság hosszú távú életképességének helyreállítását segíti elő.
Az Európai Bizottság 2024. április 29-én sajtóközleményben jelentette be, hogy jóváhagyta Románia azon támogatási intézkedéseit, melyek alapján a román állami tulajdonú TAROM légitársaság legfeljebb 95,3 millió euró összegű szerkezetátalakítási támogatásban részesülhet.
Románia először 2021. május 28-án jelentette be a Bizottság részére a TAROM szerkezetátalakítása tervét, mely három intézkedéscsomagot tartalmazott a TAROM működésének egyszerűsítésére, flottájának korszerűsítésére és költségeinek csökkentésére.
A Bizottság 2021 júliusában hivatalos vizsgálati eljárást indított, mert kétségei voltak a szerkezetátalakítási terv és az uniós állami támogatási szabályok összhangjával. A bizottsági aggályok eloszlatása érdekében Románia átdolgozta a szerkezetátalakítási tervet, mely jelen formájában a következőket foglalja magában:
-
megközelítőleg 49,53 millió euró (246,19 millió RON) adósságleírás – mely kamatokkal együtt megfelel a Bizottság által 2020 februárjában jóváhagyott megmentési támogatás összegének –, illetve
-
mintegy 45,77 millió euró (227,50 millió RON) tőkeinjekció.
A Bizottság az intézkedéseket a nehéz helyzetben lévő, nem pénzügyi vállalkozásoknak nyújtott megmentési és szerkezetátalakítási állami támogatásról szóló iránymutatás alapján értékelte és a következő megállapításokat tette:
-
A támogatás azáltal, hogy lehetővé teszi a TAROM számára, hogy szerkezetátalakítási tervének végrehajtása révén újra életképessé váljon, hozzájárul a regionális összeköttetés biztosításához a román állampolgárok és vállalkozások számára, mellyel közérdekű célt szolgál.
-
A szerkezetátalakítási intézkedések a TAROM pénzügyi nehézségeit okozó problémákat kezelik, különösen az elöregedő flotta megújítása és a költségek csökkentése révén.
-
Az intézkedések arányosak, mivel a TAROM jelentős, mintegy 77,66 millió euró (381,12 millió RON) összeggel járul hozzá a szerkezetátalakításához repülőgép-eladásból és piaci feltételek szerint megkötött pénzügyi lízingszerződésből származó bevételei formájában.
-
Az belső piacon folyó verseny torzulását olyan biztosítékok akadályozzák, mint (i) a TAROM által üzemeltetett utak, valamint a repülőgépek számának csökkentése, és (ii) a csökkentett kapacitással egyúttal a piaci jelenlét limitálása a szerkezetátalakítás teljes időtartamára (2026. december 31-ig).
Mindezek alapján a Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a román intézkedések összhangban vannak az európai uniós állami támogatási szabályokkal.
A Bizottság jóváhagyó határozata az SA.59344 ügyszámon érhető el.