A döntések jelentőségét többek között az adja, hogy a légiközlekedési ágazatban különösen súlyos károkat okozott a koronavírus-járvány

Az Európai Bizottság 2021. szeptember 10-i sajtóközleményében bejelentett két fontos döntése az Olaszország által az Alitaliának nyújtott 900 millió eurós állami támogatásról és az Italia Trasporto Aereo (ITA) vállalkozásnak nyújtott 1,35 milliárd eurós tőkeinjekcióról szól. Míg az előbbit az állami támogatási szabályokkal ellentétesnek találta a Bizottság, az utóbbit nem állami támogatásként jóváhagyta.

Az Alitalia pénzügyi nehézségei régre nyúlnak vissza. A légitársaság szerkezetátalakítására 2008 óta már számos kísérlet történt, magánbefektetők részvételével is. 2017-re az Alitalia súlyos likviditási nehézségekkel küszködött, de a pénzügyi helyzete miatt a hitelpiacoktól már nem kapott forrást, így Olaszország két állami kölcsönnel (összesen 900 millió eurónyi megmentési támogatás) segítette ki. Miután számos panaszt kapott a Bizottság a versenytársaktól, 2018-ban hivatalos vizsgálati eljárást indított. 2019 végén a vállalatnak ismét sürgős pénzforrásra volt szüksége. Ekkor Olaszország újabb kölcsönt adott a légitársaságnak, ezúttal 400 millió euró értékben. Ezzel kapcsolatosan is számos panasz érkezett a Bizottsághoz, és 2020 elején egy második hivatalos vizsgálatot indított, mely most is folyamatban van.

A 900 millió eurós kölcsönök tekintetében a bizottsági vizsgálat kimutatta, hogy először is a kölcsönök az Alitalia számára nyújtott állami támogatásnak minősülnek (annak idején egyetlen magánhitelező sem adott volna kölcsönt az Alitaliának), másodszor pedig azt, hogy összeegyeztethetetlenek az állami támogatási szabályokkal (nehéz helyzetben lévő vállalkozás gyanánt és a vállalat életképességének helyreállítását célzó szerkezetátalakítási terv híján az Alitalia számára nyújtott kölcsönöket nem lehetett megmentési és szerkezetátalakítási támogatásként jóváhagyni).

Mivel a Bizottság úgy találta, hogy a két kölcsön előnyt biztosított az Alitaliának, és az így nyújtott állami támogatás összeegyeztethetetlen a belső piaccal, Olaszországnak most vissza kell fizettetnie a kölcsönöket a légitársasággal.

A másik döntésében az új állami tulajdonú légitársaság, az Italia Trasporto Aereo (ITA) állami tőkeinjekciója kapcsán a Bizottság két fontos következtetésre jutott. Egyrészt arra, hogy az ITA nem az Alitalia gazdasági utódja, és ezért nem köteles visszafizetni az Alitalia által kapott tiltott állami támogatást. Másrészt pedig arra, hogy Olaszország 1,35 milliárd eurós tőkeinjekciója megfelel a piaci feltételeknek, és a piaci magánbefektető elvének teljesülése miatt nem minősül állami támogatásnak.

A Bizottság sajtóközleménye és a részletes értékelés itt érhető el.