Az Európai Bizottság megállapította, hogy az országos elektromos és hidrogéntöltő infrastruktúra-fejlesztési támogatási program összhangban van az állami támogatási szabályokkal

Az Európai Bizottság 2021. október 29-én sajtóközleményben jelentette be, hogy elfogadott egy lengyel támogatási intézkedést, melynek célja egy országos elektromos és hidrogéntöltő hálózat kiépítése. A Bizottság értékelése szerint a program hozzájárul a szén-dioxid- és egyéb szennyezőanyag-kibocsátás csökkentéséhez anélkül, hogy indokolatlanul torzítaná a versenyt az egységes piacon, továbbá összhangban van a zöld megállapodás célkitűzéseivel.

A 2021 és 2025 közötti időszakot lefedő, megközelítőleg 173 millió eurós költségvetésű támogatási program célja a töltési infrastruktúra átfogó hálózatának létrehozása mind az országos, mind a transzeurópai (TEN-T) úthálózat mentén. A program keretében az állam vissza nem térítendő támogatást biztosít legfeljebb az elszámolható költségek 50%-áig. A versenytorzító hatás mérséklő tényezőként értékelte a Bizottság, hogy a támogatást pályázati úton ítélik oda, az egy kedvezményezett számára odaítélhető összes támogatás mértéke korlátozott, és a támogatási költségvetés jelentős részét kizárólag kis- és középvállalkozások nyerhetik el.

Az intézkedés két részből áll:

  • 151 millió eurót különítettek el az elektromos gépjárművek töltőállomásaiba való beruházásokra; és
  • 22 millió eurót szánnak nyilvánosan hozzáférhető hidrogén-töltőállomások építésére egy kísérleti projekt keretében, melynek egyébként a célja piaci és üzleti adatok gyűjtése a lengyelországi hidrogénüzemű mobilitási ágazatokról.

A Bizottság az intézkedést közvetlenül az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (3) bekezdésének c) pontja alapján hagyta jóvá, amely bizonyos feltételek mellett lehetővé teszi a tagállamok számára az egyes gazdasági tevékenységek vagy gazdasági területek fejlődését előmozdító támogatást.