A közlemény szerinti szabályoknak megfelelő új intézkedések bizottsági bejelentést és határozatot követően léptethetők életbe
Az Európai Bizottság 2020. március 19-én elfogadta és közzétette a COVID-19 vírusjárvány idején a gazdaság segítése érdekében bevezethető állami támogatási intézkedésekre vonatkozó átmeneti keretszabályra vonatkozó közleményét.
A közlemény négy, bizottsági jóváhagyást követően alkalmazható támogatási kategóriát tartalmaz, valamint tárgyalja az egészségügyi helyzet hatását a rövid lejáratú exportbiztosítások támogathatóságára is.
A Bizottságnak továbbítandó bejelentéseket a ocLgPyLPGSbj5QjxTJdHZpLmNvdmlkQGl0bS5nb3YuaHU= címre küldjék, és annak érdekében, hogy a Bizottság gyorsan határozatot hozzon, kérjük, hogy a bejelentés angol nyelven készüljön. A bejelentéshez a kapcsolódó anyagok között elhelyezett formanyomtatványt szükséges használni.
1. Vissza nem térítendő támogatás/visszafizetendő előleg/adóintézkedés:
A támogatási kategória alapján vállalkozásonként (a kapcsolt vállalkozásokat is beleértve, azaz vállalkozáscsoportonként) főszabályként 800 ezer euró támogatás lesz nyújtható. A mezőgazdasági és a halászati ágazat vállalkozásaira alacsonyabb keret (100 ezer és 120 ezer euró) vonatkozik. Ezt a rendkívüli keretet nem csökkenti a már igénybe vett de minimis támogatás, és a jövőbeli de minimis támogatások lehetséges összegét sem érinti e támogatási kategória alapján nyújtott összeg. A támogatásra akkor jogosult egy vállalkozás, ha 2019 év végén nem volt az állami támogatási szabályok alapján nehéz helyzetben, de a járványra visszavezethetően nehézségei támadtak vagy nehéz helyzetbe került. E támogatás csak vissza nem térítendő támogatás, visszatérítendő előleg és adóintézkedés formájában adható.
2. Garanciadíj-támogatás banki hitelekhez:
A tagállamok támogatást nyújthatnak a banki hitelekhez csökkentett díjú garancia formájában; a közlemény a csökkentett (ezáltal állami támogatást tartalmazó) minimális díjszintet határozza meg a vállalkozás mérete és a garancia időtartama alapján. A kedvezményes díj maximum hat évre szólhat (a kezességgel biztosított hitel futamideje lehet hosszabb). Az állami garancia mértéke a tőketartozás 90%-a lehet, ha a veszteséget a bank és az állam arányosan és azonos feltételekkel viselik, de csak 35%, ha az állam az elsődleges veszteségviselő. A hitelösszeg nem haladhatja meg a vállalkozás kétévi bérköltségét vagy a 2019-es árbevétele negyedét, ha ez utóbbi magasabb összeget jelent. Ezt meghaladó hitelhez csak indokolt esetben, likviditási terv alapján nyújtható kedvezményes garanciadíj formájában támogatás a következő 18 hónap (nagyvállalkozás esetén 12 hónap) likviditási igényére. Az így támogatott hitel lehet beruházási és forgótőke-hitel (azaz működési hitel) is.
3. Kamattámogatás banki hitelekhez
A tagállamok nyújthatnak kamattámogatást beruházási vagy forgóeszközhitelekhez, a közlemény szerinti alacsony, a vállalkozás mérete és a futamidő alapján megállapított kamatszinteken. A kamattámogatás főszabályként legfeljebb hat évre biztosítható. A 2. és 3. pont szerinti támogatások egymással nem kombinálhatók ugyanazon hitel vonatkozásában.
4. Kamattámogatás és garanciadíj-támogatás bankokon keresztül:
Amennyiben a 2. és 3. pont szerinti támogatások kereskedelmi bankok vagy más pénzügyi intézmények közvetítésével kerülnek a végső kedvezményezetthez, a tagállami intézkedéseket úgy kell kialakítani, hogy biztosított legyen, a közvetítő szintjén minél kevesebb gazdasági előny maradjon, és a díjkedvezményt vagy kamattámogatást a közvetítő bank továbbadja a kedvezményezett adós vállalkozásnak. A támogatási intézkedés nem szolgálhatja, eredményezheti a bank életképességének megőrzését vagy fizetőképességének fenntartását.
A közlemény alapján nyújtott támogatások 2020. december 31-ig ítélhetők oda (eddig kell megkötni a támogatott hitel- ás garanciaszerződéseket, illetve odaítélni a vissza nem térítendő támogatást vagy adóelőnyt).
A közlemény alapján odaítélt minden egyes támogatást közzé kell majd tenni a Bizottság közzétételi adatbázisában (https://tvi.kormany.hu/kozzetetel).
A 2020. március 1-je után megvalósított hasonló célú, de jogellenes (a Bizottságnak be nem jelentett) állami támogatási intézkedések összeegyeztethetőségét a Bizottság a közlemény szerinti feltételekkel fogja elbírálni.
A közlemény külön pontban foglalkozik a járványnak a rövid lejáratú exporthitel-biztosításokra gyakorolt hatásaival. Bár a rövid lejáratú exporthitel-biztosításokra vonatkozó bizottsági közlemény úgy rendelkezik, hogy piacképes kockázatokra nem nyújtható állami támogatás, a vírus okozta válsághelyzet az új közlemény szerint előidézheti azt, hogy bizonyos kockázatok átmenetileg nem lesznek piacképesek egyes tagállamokban. A közlemény erre tekintettel rögzíti annak feltételeit, hogy a tagállam hogyan bizonyíthatja azt a jelen körülmények között, hogy bizonyos kockázatok átmenetileg nem piacképesek.
A bizottsági sajtóközlemény innen tölthető le; a közlemény szövege a TVI tájékoztatói között érhető el.