Az Európai Bizottság meghosszabbította a légi iránymutatás alapján a 700 000 fős éves utasforgalommal rendelkező repülőtereknek nyújtható működési támogatásra vonatkozó egyedi szabályozást.

2018. december 18-án megjelent az Európai Bizottság (Bizottság) közleménye a légi iránymutatás (2014/C 99/03) alapján nyújtható működési támogatásra vonatkozó egyedi szabályozás meghosszabbításáról.

A légi iránymutatás szerint a legfeljebb évi 700 000 fős utasforgalmat bonyolító repülőterek esetén a működési támogatás maximális összege – a főszabály szerinti 50%-os mértékkel szemben – a kezdeti időszakhoz képest megállapított működésfinanszírozási hiány 80%-a is lehet. Ezt a kedvezőbb szabályozást a Bizottság eredetileg a 2014-től kezdődő átmeneti időszak első öt évére irányozta elő, amely 2019. április 3-ig tart. A közzétett közlemény ezt az időszakot hozzáigazítja az évi 700 000 fős utasforgalomnál nagyobb repülőterek vonatkozásában meghatározott, 2024-ig tartó időszakhoz azzal, hogy a Bizottság a 80%-os maximális támogatási összeg felülvizsgálatát is az iránymutatás átfogó értékelése keretében fogja elvégezni 2020 tavaszán.

Ezzel azok a hazai viszonylatban nagyobb utasforgalmú regionális repülőterek, melyek esetében bár nem teljesülnek az általános csoportmentességi rendelet (651/2014/EU) alapján, bizottsági bejelentés nélkül nyújtható működési támogatás feltételei, a számukra nyújtandó támogatások az előzetes bizottsági engedélyezés során továbbra is különleges elbánás alapján kerülnek értékelésre és jóváhagyásra a maximálisan nyújtható támogatási összeg tekintetében.

Tekintettel arra, hogy a működési típusú támogatás a Bizottság megítélése szerint a leginkább versenytorzító támogatási forma, a légi iránymutatás 2020-as átfogó revíziója során – kedvezőtlen piaci feltételek és jövedelmezőségi kilátások vagy kellően erős tagállami lobbi hiányában – vélhetően a kisebb repülőterek esetén is csökkeni fog a maximálisan nyújtható támogatás mértéke.