Az eljárás egy kínai vállalat által kapott, feltételezhetően piactorzító támogatást vizsgál.
Az Európai Bizottság 2024. február 16-án sajtóközleményben jelentette be, hogy hivatalos vizsgálati eljárást indított egy harmadik – nem uniós – ország által nyújtott támogatás feltételezhetően piactorzító hatásainak vizsgálatára a külföldi támogatásokról szóló rendelet (Foreign Subsidies Regulation, FSR) hatálya alatt. Az FSR szabályai az EU-n kívül nyújtott, de a belső piacot érintő támogatások piactorzító hatásait hivatottak kezelni; célja, hogy hozzájáruljon a belső piac megfelelő működéséhez azáltal, hogy az egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében harmonizált keretet hoz létre – egyfajta harmadik országokra vonatkozó állami támogatási szabályozásként – a külföldi támogatások által közvetlenül vagy közvetve okozott torzulások kezelésére.
Az FSR szerinti eljárás nem keverendő össze az EUMSZ 108. cikk (2) bekezdése alapján indított állami támogatási eljárásokkal. Az FSR szabályairól itt írtunk részletesen.
Az FSR szabályai alapján a vállalkozások kötelesek bejelenteni minden olyan közbeszerzési eljárásban való részvételt, ahol a közbeszerzési szerződés tervezett értéke meghaladja a 250 millió eurót, valamint az azt megelőző 3 évben bármely harmadik országból a vállalat részére nyújtott teljes pénzügyi hozzájárulás mértéke meghaladja a 4 millió eurót.
Egyes esetekben a támogatásokat azzal a kifejezett céllal nyújthatják harmadik országok, hogy lehetővé tegyék a vállalkozásaik számára, hogy a piacinál alacsonyabb áron tegyenek ajánlatot közbeszerzési szerződésekre, a versenytársak (a nem támogatott vállalkozások) kárára. Sok ajánlatkérő – figyelemmel saját költségvetési szempontjaira – hajlamos arra, hogy az alacsony árakat kínáló ajánlattevőknek ítéljen oda szerződéseket, függetlenül attól, hogy ezeket az árakat esetlegesen külföldi támogatások segítik elő.
A most indított FSR vizsgálatban a fenti szabály alapján a CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., a CRRC Corporation, a világ legnagyobb, kínai állami tulajdonban lévő, vasúti járműgyártójának leányvállalata bejelentést tett a Bizottság felé 2024. január 22-én.
Jelen esetben a kínai vállalat részt kíván venni a bolgár Közlekedési és Hírközlési Minisztérium által kiírt 610 millió euró értékű közbeszerzési eljáráson, amely elektromos ingavonatok beszerzésére, valamint azok 15 éven át történő karbantartására irányul.
A bejelentést követően a Bizottság hivatalos vizsgálati eljárást indított, mivel álláspontja szerint fennáll a veszélye, hogy a vállalat a belső piacot torzítani képes külföldi támogatásban részesült.
A Bizottságnak a vizsgálatra 110 munkanap áll rendelkezésre a bejelentés időpontjától számítva, vagyis 2024. július 2-ig kell határozatot hoznia. A határozathozatal 3-féle kimenetellel járhat: a Bizottság i) a piactorzulás orvoslására korrekciós intézkedéseket vezethet be, vagy az érintett vállalkozás tehet „önkéntes” kötelezettségvállalásokat a piactorzulás elkerülésére; ii) megtilthatja a szerződés odaítélését függetlenül a közbeszerzési eljárás kimenetelétől; vagy iii) kifogást nem tartalmazó határozatot is hozhat.
A Bizottság az eljárásindító határozatot az Európai Uniós Hivatalos Lapjában fogja nyilvánosságra hozni.