Az intézkedés az európai zöld megállapodás és a Fit for 55 csomag célkitűzéseihez igazodva segíti az elektromos tehergépjárművek elterjedését a német autópályákon.

Az Európai Bizottság jóváhagyott egy 1,6 milliárd euró összegű német állami támogatási intézkedést, amelynek célja nyilvánosan hozzáférhető, nagy teljesítményű töltőállomások létesítése a német autópályák mentén elektromos nehézgépjárművek számára. A program olyan pihenőhelyeket érint, ahol jelenleg nincs üzemanyag- vagy töltőszolgáltatás, és hozzájárul egy határokon átnyúló töltőinfrastruktúra kialakításához is.

A német hatóságok által bejelentett, és a Die Autobahn GmbH des Bundes által kezelt intézkedés keretében több mint 120 autópálya-pihenőhelyen összesen legfeljebb 1410 töltőpont kiépítésére kerülhet sor. A támogatás célja az elektromos meghajtású tehergépjárművek és buszok használatához szükséges infrastruktúra gyors és nagy léptékű fejlesztése.

A kedvezményezetteket – töltőinfrastruktúra építésében és üzemeltetésében tapasztalattal rendelkező vállalkozásokat – versenyeztetéses ajánlattételi eljárás keretében választják ki és a német hatóságok üzemletetési szerződést kötnek velük. A kedvezményezettek a beruházások megvalósításához vissza nem térítendő támogatásban részesülnek, emellett a szerződések időtartama alatt rendszeres kifizetésekben (működési támogatás) is részesülnek az üzemeltetési költségeik – részleges – fedezésére. A szerződések alapvetően nyolc évre szólnak, de legfeljebb tizenkét évre meghosszabbíthatók.

A program előírja, hogy az üzemeltetők többféle díjszabási modellt kínáljanak a felhasználóknak: előfizetés nélküli (ad hoc) árazást, szerződéses alapú díjszabást, valamint úgynevezett „átengedett” árazási modellt, amely lehetővé teszi a járművezetők számára saját energiaszolgáltatójuk tarifáinak alkalmazását.

A Bizottság az intézkedést az uniós állami támogatási szabályok, különösen az EUMSZ 107. cikk (3) bekezdés c) pontja, valamint a 2022. évi éghajlatvédelmi, környezetvédelmi és energetikai állami támogatásokról szóló iránymutatás (CEEAG) alapján értékelte. Az eljárás során harmadik felek piaci észrevételeket nyújtottak be, amelyekben versenyjogi és szabályozási aggályokat vetettek fel; a Bizottság ezek megvizsgálta, és megállapította, hogy az intézkedés nem vet fel állami támogatási problémákat.

A Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a támogatási program szükséges és megfelelő a gyorstöltő-infrastruktúra kiépítéséhez, ösztönző hatással bír, mivel a beruházások támogatás nélkül nem valósulnának meg azonos mértékben és ütemben, továbbá megfelelő garanciákat tartalmaz a verseny és a kereskedelem torzulásának korlátozására.

Ezen megfontolások alapján a Bizottság jóváhagyta az intézkedést az uniós állami támogatási szabályok szerint. A jóváhagyó határozat nem bizalmas változata az SA.114664 ügyszámon lesz elérhető a Bizottság állami támogatási nyilvántartásában.