A felülvizsgálat célja a vasút versenyképességének növelése.
Az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága új publikációt adott ki a vasúti ágazat állami támogatási szabályozása vonatkozásában: egy, a 2008-as vasúti iránymutatás felülvizsgálatát elősegítő hatástanulmányt.
Az európai zöld megállapodás keretében az Európai Unió célja, hogy 2050-ig a közúti áruforgalom jelentős része átkerüljön a vasútra. A jelenlegi vasúti iránymutatás felülvizsgálata ezt az ambiciózus célt hivatott támogatni.
A vasúti árufuvarozás a 20. század folyamán elvesztette domináns pozícióját a közúti szállítással szemben. Az elmúlt két évtizedben a vasút részesedése az árufuvarozásban alacsony szinten stagnált Európa szerte. 2019-ben – az utolsó koronavírus-válság előtti évben – a vasút részesedése a teljes árufuvarozásból mindössze 8,8% volt.
A vasúti fuvarozás ilyen alacsony aránya veszélyeztetheti a környezetvédelmi, illetve közlekedéspolitikai célok elérését. Ahhoz, hogy az EU 2050-re az teljesen klímasemleges legyen, a környezetszennyező közúti szállítás arányát csökkenteni, míg a vasútét növelni szükséges.
A bizottsági hatástanulmány három fő területét jelöli ki a jövőbeli fejlesztéseknek:
jobb, több és modernebb vasúti infrastruktúra szükségessége;
a gördülőállomány modernizációja; és
a vasúti szállítás versenyképesebbé tétele a közúttal szemben.
Különböző közpolitikákkal javítható a vasút helyzete. Ennek egyik módja lehet egy naprakész állami támogatási szabályrendszer, amely lehetővé teszi a tagállamoknak a közlekedéspolitikai célkitűzések támogatását, a vasút árufuvarozásban való részesedésének növelését.
A Bizottság publikációja egyrészt adatokat szolgáltat a vasúti árufuvarozási piacról, többek között a vasúti árufuvarozással kapcsolatos költségekről és bevételekről. Másrészt, a tanulmány a vasúti árufuvarozás állami támogatásának kialakítására kínál szakpolitikai hátteret, amely támogathatja a vasúti iránymutatás felülvizsgálatát.
A bizottsági hatástanulmány elérhető az Európai Unió Kiadóhivatalának honlapján.