A meghosszabbított iránymutatás újabb három évig teszi lehetővé a regionális repülőterek működési támogatását.
Az Európai Bizottság sajtóközleményben jelentette be, hogy 2027. április 4-ig meghosszabbította annak lehetőségét, hogy a tagállamok működési támogatást nyújthassanak bizonyos regionális repülőterek számára (regionális repülőtér: olyan repülőtér, amelynek éves utasforgalma legfeljebb 3 millió fő).
Az Európai Bizottság a működési jellegű forrásjuttatást az állami támogatások leginkább versenytorzító formájának tekinti, ezért csak szigorú szabályok szerint teszi lehetővé.
A repülőtereknek és a légitársaságoknak nyújtott állami támogatásról szóló 2014. évi iránymutatás szabályozza az állami támogatások összeegyeztethetőségi feltételeit az ágazatban, illetve tíz éves átmeneti időszakot határozott meg, amely alatt működési támogatás nyújtható regionális repülőterek számára. Az átmeneti időszak 2024. április 4-én járt volna le, ezt hosszabbította meg a Bizottság további három évvel.
A szabályozás többi része nem változott és továbbra is alkalmazandó.
Az iránymutatás 2014. évi hatálybalépése óta az európai légi közlekedés két súlyos válsággal is szembesült: a koronavírus-világjárvány miatt bevezetett utazási korlátozások és lezárások rendkívüli módon megviselték az ágazatot, és ezt tovább rontotta az Oroszország ukrajnai agressziója következtében kialakult energiaválság.
A csökkenő bevételek és a növekvő költségek különösen a regionális repülőterek működésére gyakoroltak negatív hatást, kialakult a veszélye, hogy egyes kisebb repülőtereket a bezárás fenyegesse, amely megzavarhatná a régiók közötti összeköttetést az Európai Unióban.
E rendkívüli körülményekre tekintettel a Bizottság úgy döntött, hogy 2027. április 4-ig három évvel meghosszabbítja azt az átmeneti időszakot, amely alatt a tagállamok támogatást nyújthatnak regionális repülőterek működési költségeinek fedezésére.