Csehország három különböző módon is támogatná az erőmű építését.
Az Európai Bizottság 2022. június 30-án sajtóközleményben jelentette be, hogy hivatalos vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a Csehország által építeni tervezett dukovanyi atomerőmű állami finanszírozása összhangban van-e az uniós állami támogatási szabályokkal.
A tervezett intézkedés kedvezményezettje az Elektrárna Dukovany II (EDU II) projekttársaság, amely teljes egészében a ČEZ csoport tulajdonában van. A 70%-ban a cseh állam tulajdonában levő ČEZ csoport a legnagyobb közműszolgáltató Közép- és Kelet-Európában.
2022 márciusában Csehország bejelentette a Bizottságnak, hogy egy új atomerőmű építését és működtetését szeretné támogatni Dukovany településen. Dukovanyban már működik egy atomerőmű; az új projekt további akár 1200 MW villamosenergia-termelő kapacitást jelentene. A tervek szerint 2036-ban üzembe helyezendő új erőmű hozzájárulna Csehország és a régió villamosenergia-ellátásbiztonságához, segítené az energiaágazat széndioxid-mentesítését, valamint diverzifikálná a cseh energiamixet.
Csehország három különböző módon támogatná az új erőmű építését. Egyrészt kedvezményes kamatozású állami hitellel fedezné az építési költség teljes egészét, ami előreláthatólag 7,5 milliárd euró lesz. Másrészt az EDU II és egy cseh állami tulajdonú vállalat közötti áramvásárlási megállapodás jönne létre, ami a projekt élettartamára terjedne ki (60 év, 5 évente kiigazítható). Harmadrészt pedig a ČEZ csoport külön biztosítékot kapna előre nem látható események ellen (ha például a jogszabályok jövőbeli változása lehetetlenné tenné a projekt megvalósítását). A projekthez a ČEZ csoport várhatóan 180 millió euró értékben járul hozzá.
Az Európai Bizottság azért indított hivatalos vizsgálati eljárást, mert kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy a bejelentett támogatás összhangban van-e az állami támogatási szabályokkal. A vizsgálata során a Bizottság következő kérdésekre keresi majd a választ:
1. Tartalmaz-e az intézkedés elegendő biztosítékot annak érdekében, hogy a támogatás összege a szükséges minimumra korlátozódjon? Tekintettel arra, hogy három különböző formában és módon fog támogatást kapni az erőmű, kérdéses az intézkedés megfelelősége és arányossága.
2. Az intézkedés szabad versenyre gyakorolt hatása valóban a szükséges minimumra korlátozódik? Felmerül az a kérdés, hogy a ČEZ csoporton kívül más vállalatok is megfelelő projektgazdák lehettek volna. A Bizottság meg kívánja vizsgálni a projekt hosszú távú piaci hatásait, különös tekintettel arra, hogy egy állami tulajdonú vállalatot hozott létre Csehország a nukleáris eredetű villamos energia viszonteladására, és nem egyértelmű hogy a jövőben ez a vállalat profitmaximalizálásra fog-e törekedni.
A vizsgálat során Csehországnak és más érdekelt feleknek lehetőségük van észrevételt tenni.
A nukleáris energia támogatását a Bizottság kizárólag a Szerződések alapján tudja jóváhagyni, mivel nincs olyan másodlagos szabály, amely az e célra nyújtott támogatás feltételeit szabályozná. Továbbá – az eddigi tapasztalatok alapján – az atomerőművek építésével kapcsolatos támogatások vizsgálata során a Bizottság a szokásosnál nehezebb helyzetben van, mivel a tagállamok egy része egyértelműen ellenzi az atomenergia használatát, így az atomerőművek építését, és ezért várható, hogy ezek a tagállamok megtámadják az esetleges jóváhagyó döntést az Európai Bíróság előtt. Ez történt a Hinkley Point C és a Paks II támogatása ügyében is (lásd C-594/18 P, Ausztria kontra Bizottság, illetve T-101/18, Ausztria kontra Bizottság). Valószínűleg ez a körülmény is hozzájárult ahhoz, hogy a Bizottság a hivatalos vizsgálati eljárás megindítás mellett döntött.