A regionális támogatási térkép 2020. december 31-én lejár, de várhatóan az új állami támogatási szabályok 2022-es elfogadásáig terjedő átmeneti időszakban sem fog csökkenni az egyes magyarországi régiókban elérhető intenzitás.
Pest megyében, ha önálló régióként elismeri a Bizottság a regionális támogatási térképen, magasabb támogatási intenzitás lehet alkalmazható 2021-től.
A regionális támogatási térkép lehetséges változásai 2021-2022
Az Európai Bizottság (Bizottság) 2012-2014 folyamán az állami támogatási szabályozás korszerűsítése (State Aid Modernisation, SAM) c. kezdeményezése keretében új jogszabályokat és iránymutatásokat fogadott el, köztünk a regionális állami támogatásokról szóló iránymutatást[1] is. A szabályok többségének időbeli hatálya 2020. december 31-én lejárna, de a Bizottság 2019 elején tájékoztatta a tagállamokat, hogy mielőtt a szabályok jövőjéről döntene, a minőségi jogalkotásra vonatkozó bizottsági iránymutatással[2] összhangban hatásvizsgálatokat szeretne végezni az eddigi tapasztalatok alapján. Mivel ezen vizsgálatok elvégzése időt vesz igénybe, az érintett jogszabályok és iránymutatások lejáratát a Bizottság két évvel, 2022 végéig meghosszabbítja.
A regionális beruházási támogatások szabályozása a többi iránymutatáshoz képest speciális, mivel pusztán a regionális iránymutatás alapján közvetlenül még nem lehet beruházási támogatást nyújtani. A támogatásnyújtás feltétele, hogy a tagállam a Bizottsággal jóváhagyassa az ún. regionális támogatási térképet. A regionális támogatási térkép olyan jogszabályi rendelkezés, mely a regionális állami támogatásokra vonatkozó iránymutatás alapján az ország egyes régiói, illetve a fejlett régiók esetében kisebb területi egységei számára meghatározza az ott beruházó vállalatok számára beruházási támogatásként nyújtható állami támogatás maximális mértékét. Regionális beruházási támogatásban az ún. kevésbé fejlett térségek részesülhetnek.
A 2014-2020-as időszakra szóló (de a Bizottság által 2022-ig meghosszabbítani tervezett) regionális iránymutatás a kevésbé fejlett térségek két csoportját különbözteti meg:
• rendkívül alacsony életszínvonalú (GDP/fő < EU-átlag 75%-a) térségek (ún. „a) térségek”), melyek meghatározása NUTS II szinten történik;
• nemzeti szinten elmaradott térségek (ún. „c) térségek”), melyek meghatározása NUTS II alatti szinten történik, és nem feltétlenül kapcsolódik a NUTS beosztáshoz.[3]
Az állami támogatások területén használt regionális támogatási térképen szereplő a) térségek a Strukturális alapok konvergencia régióinak feleltethetők meg.
Az előző időszakban a vásárlóerő paritáson számított egy főre jutó GDP meghatározása a rendelkezésre álló legfrissebb Eurostat adatok hároméves átlaga alapján történt. Ez a 2014-2020 regionális támogatási térképek vonatkozásában a 2008-2010 évi adatokat jelentette.
A regionális iránymutatás alapján a támogatási intenzitás az a) térségekben (kevésbé fejlett régiókban) nem lehet magasabb a bruttó támogatási egyenérték 50%-nál azokban a NUTS 2 régiókban ahol a GDP/fő az EU-27 átlagának 45 %-ával egyenlő vagy az alatt van; 35 %-nál, ahol a GDP/fő az EU-27 átlagának 45–60 %-a között van vagy azzal egyenlő; és 25 %-nál, ahol a GDP/fő az EU-27 átlagának 60 %-a felett van.
GDP/fő az EU-27 átlaga |
Maximális támogatási intenzitás |
45% alatt |
50% |
45%-60% |
35% |
60% felett |
25% |
A Bizottság által tervezett meghosszabbítás lehetséges következményei
A Bizottság 2019. április 15-én tette közzé az általános csoportmentességi rendelet, az általános de minimis rendelet és több iránymutatás (közöttük a regionális állami támogatásokról szóló iránymutatás) módosítására vonatkozó tervezetét (továbbiakban: tervezet). A tervezet szerinti módosítás fő célja, hogy a kétéves időbeli meghosszabbítást lehetővé tegye, azonban a regionális támogatási térkép terén érdemi változásokat is tartalmaz, feltételezhetően azért, hogy a Strukturális alapokra vonatkozó konvergencia területekkel ne legyen eltérés.
A tervezet értelmében a felülvizsgálat a 2020 júniusában rendelkezésre álló legfrissebb három éves statisztikai adatok alapján fog történni. Mivel jelenleg a 2015-2017. évekre vonatkozó adatok állnak rendelkezésre, a számításokat ezek alapján végeztük.
A fentiek alapján a 2021-2022-es időszakban Magyarország esetében a 2014-2020-as időszakban hatályos támogatási térképhez képest Pest megye esetében várható változás az alábbiak szerint.
Az adható maximális intenzitás szempontjából pozitív változások:
· Tekintettel Pest megye és Budapest régió szétválására, Pest megyében az egy főre jutó, vásárlóerő-paritáson számított bruttó hazai termék (GDP) a közösségi átlag 55%-a körül alakul, ezért Pest megye mint önálló régió felkerülhet az a) régiók közé, ahol a maximális támogatási intenzitás 35% lehet nagyvállalkozások esetében.
Semleges hatás:
· Nyugat-Dunántúl és Észak-Alföld régiókban a maximális intenzitás változatlanul 25%, illetve 50% maradna.
· Bár Közép-Dunántúl, Dél-Alföld és Észak-Magyarország esetében az egy főre jutó GDP adatok az elmúlt időszakban jelentős javulást mutattak, a módosító tervezet szerint „a Bizottság ekkor az iránymutatás I. mellékletében „a” területként már szereplő NUTS 2 régiók támogatási intenzitásának szintjét is ki fogja igazítani, abban az esetben, ha az egy főre jutó GDP-jük magasabb támogatási intenzitást tesz indokolttá”, ezért ezen régiók esetében a támogatási intenzitás csökkentésére nem kerül sor.
A Brexit hatása
A jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján nincs hatása a Brexitnek.
Régió |
2015 |
2016 |
2017 |
2015-2017 átlag (EU ex UK GDP %) |
Jelenleg adható maximális támogatás (%) |
2021-2022 várható maximális támogatás (%) |
Budapest |
140 |
137 |
141 |
139,33 |
0 |
0 |
Pest |
57 |
54 |
54 |
55,00 |
(35-20-0) |
35 |
Közép-Dunántúl |
64 |
64 |
63 |
63,67 |
35 |
35 |
Nyugat-Dunántúl |
74 |
74 |
72 |
73,33 |
25 |
25 |
Dél-Dunántúl |
45 |
44 |
45 |
44,67 |
50 |
50 |
Észak-Magyarország |
46 |
44 |
46 |
45,33 |
50 |
50 |
Észak-Alföld |
44 |
43 |
43 |
43,33 |
50 |
50 |
Dél-Alföld |
49 |
48 |
49 |
48,67 |
50 |
50 |
Forrás: EUROSTAT
Tekintettel arra, hogy a besorolást az EUROSTAT által közzétett egy főre jutó, vásárlóerő-egységben kifejezett legfrissebb GDP-adatok alapján fogja a Bizottság meghatározni, a hároméves átlagok még tovább módosulhatnak a 2018-as adatok függvényében. A Bizottság ugyanis várhatóan 2020 júniusáig állapítja meg a NUTS 2 régiók listáját, amikor már rendelkezésre állnak a 2018-ra vonatkozó statisztikák. Ez azonban nem jelent majd várhatóan változást a most felvázolt térképhez képest.
[1] Iránymutatás a regionális állami támogatásokról (2014–2020), Az Európai Unió Hivatalos Lapja, (2013/C 209/01), 2013.7.23.
[2] https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/better-regulation-guidelines.pdf
[3] A c) térségekben a regionális beruházási támogatással támogatható beruházások köre szűkebb az a) térségekben támogathatóknál, pl. nagyvállalatok esetében kapacitásbővítés nem támogatható, és a támogatható tevékenységnek meg kell felelnie az új gazdasági tevékenységre irányuló induló beruházás fogalmának.