Az intézkedés a légitársaság életképességének helyreállítását segíti elő.
A Bizottság 2024. június 28-án sajtóközleményben jelentette be, hogy jóváhagyta Dánia és Svédország azon támogatási intézkedését, amely alapján a Scandinavian Airlines System AB (SAS) 1,3 milliárd euró összegű szerkezetátalakítási támogatásban részesül. A Bizottság értékelése szerint az intézkedés lehetővé teszi a légitársaság hosszú távú életképességének helyreállítását, miközben minimalizálja az esetleges versenytorzulást a belső piacon.
A légitársaság 2020 októberében már 833 millió euró feltőkésítés formájában nyújtott állami támogatásban részesült, de ennek ellenére 2022 második felében kollektív fizetésképtelenségi eljárást kellett kezdeményeznie. A SAS fizetőképességének helyreállítására Svédország és Dánia szerkezetátalakítási támogatást és egy szerkezetátalakítási tervet jelentett be a Bizottságnak jóváhagyásra.
A szerkezetátalakítási terv tartalmazza a SAS repülőgép flottájának leépítését, hálózatának optimalizálását, a költségeinek és a pénzügyi terheinek csökkentését, valamint a bevételeinek növelését. A Svédország és Dánia által különböző eszközökkel és különböző összegekben nyújtott új támogatásra azért van szükség, hogy a SAS ismét életképessé váljon, miután a koronavírus világjárvány kitörése és az ukrajnai orosz invázió kedvezőtlen hatásai miatt a vártnál lassabban élénkült a kereslet a légi közlekedés iránt.
A Bizottság az állami támogatást a nehéz helyzetben lévő, nem pénzügyi vállalkozásoknak nyújtott megmentési és szerkezetátalakítási állami támogatásról szóló iránymutatás alapján értékelte és hagyta jóvá.
A Bizottság megállapította, hogy
a támogatás hozzájárul a Skandinávián belüli, az oda irányuló és az onnan induló légi közlekedés fejlesztéséhez, biztosítva a légi összeköttetéseket távoli szigetekkel és más helyekkel, valamint Svédország és Dánia nemzetközi összeköttetését a többi tagállammal és más nemzetközi célállomásokkal.
A szerkezetátalakítási terv megfelelően kezeli a légitársaság pénzügyi nehézségeit, és annak okait.
A támogatás arányos, mivel a SAS mintegy 4,1 milliárd euró összegű saját hozzájárulást biztosít a szerkezetátalakításhoz, ezenkívül a SAS több mint 200 000 meglévő részvényese és alárendelt hitelezője is megfelelően hozzájárul a tehermegosztáshoz.
A támogatáshoz olyan biztosítékok kapcsolódnak, amik korlátozzák a verseny torzulását a közös piacon. Ezek közé tartozik a SAS kötelezettségvállalása arra vonatkozóan, hogy csökkenti jelenlétét a teljes légiközlekedési piacon a) repülőgép flottájának csökkentésével, b) eszközeinek elidegenítésével és c) jelentős számú résidő felszabadításával, kiemelt jelentőségű uniós repülőtereken is.
A Bizottság jóváhagyó határozata a Bizottság versenypolitikai honlapján lesz elérhető az SA.110687 és SA.110688 ügyszámokon.