Az új rendelet az állami támogatási szabályozáshoz hasonló rezsimet fog bevezetni a harmadik országok által nyújtott támogatásokra

A Miniszterek Tanácsa 2022. június 30-án bejelentette, hogy politikai megállapodás jött létre közte és az Európai Parlament között a belső piacot torzító külföldi támogatásokra vonatkozó tanácsi és parlamenti rendeletre irányuló európai bizottsági javaslatról. A tervezet akkor válik jogszabállyá. ha a Coreper és az Európai Parlament hivatalosan is szentesíti.

A rendelettervezet elfogadására az Európai Bizottság szerint azért van szükség, mert míg az uniós tagállamok által nyújtott állami támogatásokra szigorú szabályozás vonatkozik (az EUMSZ 107–109. cikke és egyéb rendelkezései, valamint az ezekre a szabályokra épülő joganyag), addig a harmadik, tehát az Európai Unión kívüli országok nem vagy elvétve alkalmaznak hasonló rezsimet. A Bizottság ezt a szabályozási űrt kívánja betölteni azzal, hogy felhatalmazást kér az Európai Unió területén gazdasági tevékenységet folytató vállalkozásoknak nyújtott, harmadik országbeli állami szereplők által nyújtott támogatások belső piaci versenytorzító hatásainak vizsgálatára, és a szükséges, a versenyt védő intézkedések megtételére.

A javasolt szabályozás logikájában hasonlít majd a meglévő uniós állami támogatási szabályozáshoz. Egyrészt a Bizottság általános jogkört kapna a külföldi (tehát harmadik államok által nyújtott) támogatások versenytorzító hatásának hivatalból történő vizsgálatára, és bizonyos esetekben előzetesen be is kellene jelenteni a Bizottságnak az összefonódásokat is bizonyos méret (500 millió euró forgalom) felett és legalább 50 millió euró összegű külföldi támogatás érintettsége esetén. Szintén előzetes bejelentési kötelezettség alá tartoznának a külföldi pénzügyi támogatások akkor, ha a külföldi támogatás kedvezményezettje 250 millió eurót meghaladó értékű közbeszerzési eljáráson indulna a belső piacon.

A Bizottság a versenytorzító hatású külföldi támogatások esetén korrekciós intézkedésekre kötelezheti a kedvezményezettet (pl. a támogatás visszafizetésére, bizonyos piaci magatartásoktól való tartózkodás), illetve megtilthatja az összefonódást vagy a közbeszerzési eljárásban való részvételt. A rendelettervezet bírságolási jogkört is ad a Bizottságnak arra az esetre, ha a kedvezményezett nem tartja be a Bizottság határozatát.

A rendelettervezet piacvizsgálati eszközt is adna az Európai Bizottság kezébe, ami alapján információkat gyűjthet a külföldi támogatások egyes piacokat vagy ágazatokat érintő hatásairól, és az információk alapján eljárásokat indíthat.