A 6 milliárd eurós feltőkésítésre a COVID-19 válság alatt került sor.

Az Európai Bizottság 2024. július 8-án sajtóközleményben jelentette be, hogy hivatalos vizsgálati eljárást indít annak megállapítására, hogy a Lufthansa részére biztosított 6 milliárd eurós német feltőkésítési intézkedés összhangban van-e az uniós állami támogatási szabályokkal. A támogatás célja a Lufthansa pénzügyi életképességének helyreállítása volt.

A támogatási intézkedést a Bizottság eredetileg 2020. június 25-én hagyta jóvá a COVID-19 válság miatt bevezetett átmeneti állami támogatási szabályok (átmeneti közlemény) alapján, de ezt a jóváhagyó határozatot a Ryanair megtámadta a Törvényszék előtt. A Törvényszék 2023. május 10-én megsemmisítette a bizottsági határozatot. A Lufthansa által benyújtott fellebbezés jelenleg is folyamatban is.

Az eredeti bizottsági határozat a támogatás engedélyezését számos feltételhez kötötte, többek között a Lufthansa nem fizethetett osztalékot és a vezetőség javadalmazását szigorúan korlátoznia kellett, beleértve a bónuszfizetést is. Ezenkívül a Lufthansának 24 résidőről kellett lemondania a frankfurti és a müncheni repülőtéren, hogy a konkurens légitársaságok ott bázist tudjanak létesíteni.

A Törvényszék azonban úgy ítélte meg, hogy a Lufthansának nyújtott feltőkésítési intézkedés jóváhagyásakor a Bizottság több hibát is vétett, többek között azt vélelmezte, hogy a Lufthansa nem tudott a piacokon megfelelő finanszírozáshoz jutni, és nem követelt meg olyan mechanizmust, amely a Lufthansát Németország részesedésének mielőbbi visszavásárlására ösztönzi.

Így a Törvényszék ítéletét követően a Bizottságnak újra meg kell vizsgálnia a német intézkedés összeegyeztethetőségét az átmeneti közlemény vonatkozó szabályaival; és mivel kétségei merültek fel, ezért hivatalos vizsgálati eljárást indított.

Az eljárás során a Bizottság a következő kérdéseket vizsgálja:

  • a Lufthansa jogosultsága a támogatásra;

  • egy ún. step-up mechanizmus (lépcsőzetes emelési mechanizmus) szükségessége, amely az átmeneti közlemény szabályai szerint minden feltőkésítési intézkedésnek részét kell képeznie, hogy ösztönözze a kedvezményezettet az állami tőkeinjekciók visszafizetésére;

  • a Lufthansa részvényeinek ára abban az időpontban, amikor Németország a feltőkésítés részeként részesedést vásárolt a vállalatban;

  • jelentős piaci erő megléte a frankfurti és müncheni repülőtereken kívül esetlegesen a düsseldorfi és a bécsi repülőtereken is, amely további résidő lemondásokhoz vezethet; és

  • a Lufthansa számára előírt egyéb strukturális kötelezettségvállalások.

A hivatalos vizsgálati eljárás megindítása lehetőséget ad Németországnak és az érdekelt harmadik feleknek, köztük a Lufthansának és a Ryanairnek is, hogy észrevételeket tegyenek.

A Bizottság eljárásindító határozata az SA.57153 ügyszámon lesz elérhető.