A Bizottság 225 millió eurós francia vasúti árufuvarozási nyugdíjjárulék-támogatást hagyott jóvá

Publikálva: 2025. november 19.

Az intézkedést a Bizottság közvetlenül az EUMSZ alapján engedélyezte.

Az Európai Bizottság az uniós állami támogatási szabályok alapján jóváhagyott egy francia támogatási programot, amely vasúti árufuvarozó vállalatok számára biztosítja az úgynevezett T2 nyugdíjjárulék visszatérítését. A program 2025. január 1-től tíz évig lesz érvényben; a teljes költségvetése 225 millió euró.

A T2 járulék célja, hogy finanszírozza az SNCF vasúti csoport (a francia nemzeti vasúttársaság) alkalmazottainak törvényben szabályozott speciális nyugdíjrendszeréhez kapcsolódó kiegészítő juttatásokat. 2020. január 1. óta az SNCF-et elhagyó, de a vasúti ágazatban tovább dolgozó munkavállalók megtarthatják a rendszerből származó nyugdíjjogosultságaikat. Ebben az esetben az új munkáltatónak kell fizetnie a T2 járulék munkáltatói részét.

2018-ban Franciaország átfogó vasúti reformot fogadott el, amelynek eredményeként 2020. január 1-től már nem lehet új dolgozókat felvenni az SNCF régi, speciális, törvényben szabályozott jogállása alatt. Az azóta felvett munkavállalók a szokásos társadalombiztosítási rendszer alá tartoznak, ahol nem létezik T2 járulék. A korábban felvett, speciális jogállású munkavállalók ugyanakkor továbbra is a különleges nyugdíjrendszer tagjai maradnak, ezért aki őket alkalmazza – akár átszervezés, akár munkahelyváltás miatt – köteles fizetni a T2 többletjárulékot. Ez a vállalatoknak magasabb foglalkoztatási költséget jelent, mint a szokásos jogállású munkavállalók esetében.

A most bevezetett támogatás célja e többletköltségek kompenzálása. A támogatási program elérhető minden olyan vállalat számára, amely Franciaországban vasúti árufuvarozási tevékenységet folytat, beleértve a karbantartási és a vasúti biztonsági feladatok ellátását is. A támogatás kizárólag a jogosult alkalmazottak T2 járulékát fedezi, vagyis az összes olyan érintettét, akik 2025. január 1-én a jogosult kedvezményezett vasúti társaságok alkalmazásában álltak. Ha egy jogosult munkavállaló munkahelyet vált, úgy a támogatásra is az új munkáltató válik jogosulttá, amennyiben az a vasúti árufuvarozási ágazatban működik.

A Bizottság megállapította, hogy a program hozzájárul a vasúti árufuvarozás fejlődéséhez, mivel tehermentesíti a vállalatokat az „örökölt” költségektől, elősegíti a munkaerő áramlását az ágazaton belül, megfelelően kezeli nyugdíjrendszer kivezetésével kapcsolatos kérdéseket, és arányos, mivel időben és összegben korlátozott. Az intézkedés az EUMSZ 107. cikk (3) bekezdés c) pontja szerint összhangban van az uniós állami támogatási szabályokkal.

A Bizottság jóváhagyó határozata az SA.117491 ügyszám alatt elérhető.

Menü

Főoldal

Navigáció