Magyarországon állami támogatás nyújtására az egyik leggyakrabban használt támogatási jogcím a csekély összegű (de minimis) támogatás. A de minimis támogatások alkalmazásáról szóló útmutató itt található.
Az Európai Bizottság négy területen fogadott el de minimis rendeletet, amelyek külön-külön az adott ágazatban fennálló körülményeket is figyelembe véve szabályozzák a csekély összegű támogatások nyújtását. Az alábbiakban látható, hogy az egyes de minimis rendeletek alapján a kedvezményezettek (vállalkozáscsoport szinten) három egymást követő év (halászati de minimis esetében pénzügyi év) során legfeljebb mekkora összegű támogatásban részesülhetnek.
- Halászati de minimis támogatás felső határa 40.000 euró;
- Mezőgazdasági de minimis támogatás felső határa 50.000 euró;
- Általános de minimis támogatás felső határa 300.000 euró; és
- Közszolgáltatási de minimis támogatás felső határa 750.000 euró.
A támogatást nyújtó szervezetnek minden esetben ellenőriznie kell, hogy az igényelt támogatás a korábban kapott de minimis támogatásokkal együtt nem haladja meg az adott támogatásra vonatkozó maximális értékhatárt.
A jogbiztonság növelése és a kedvezményezettek adminisztratív terheinek csökkentése érdekében az Európai Bizottság előírta, hogy a tagállamoknak a de minimis támogatásokat központi adatbázisban kell nyilvántartaniuk és nyilvánosan elérhetővé tenniük. Ez a kötelezettség az általános de minimis rendelet [(EU) 2023/2831], a közszolgáltatási de minimis rendelet [(EU) 2023/2832], valamint a mezőgazdasági de minimis rendelet (1408/2013/EU) alapján áll fenn.
Mikortól kötelező a központi nyilvántartás?
Az uniós szabályok alapján a központi nyilvántartás bevezetése 2026. január 1-től kötelező az általános és közszolgáltatási célú de minimis támogatások esetében, míg a mezőgazdasági de minimis támogatásoknál 2027. január 1-től. Ezen időpontokat követően a nyilvántartásban nem szereplő de minimis támogatások uniós jogi értelemben jogellenes állami támogatásnak minősülnek. Fontos azonban kiemelni, hogy a hazai jog – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.) – már jelenleg is előírja a nyilvántartási kötelezettséget, így annak teljesítése már most is kötelező.
Milyen adatokat szükséges rögzíteni?
Az uniós szabályok alapján a központi adatbázisban a következő adatokat kell rögzíteni: a kedvezményezett adószáma, a támogatás összege, az odaítélés időpontja, a támogatást nyújtó szervezet megnevezése, a támogatás formája, valamint az érintett ágazat TEÁOR kódja. Ezeket az adatokat a támogatási szerződés vagy támogatói okirat aláírását (egyéb esetben az intézkedés hatálybalépését) követő 20 munkanapon belül kell feltölteni, és azoknak legalább 10 éven keresztül elérhetőnek kell lenniük. A hazai szabályozás ugyanakkor előírja, hogy az adatrögzítésre a támogatás nyújtásától számított 7 munkanapon belül sor kell kerüljön.
Hol kell rögzíteni a de minimis támogatások adatait?
Magyarország a nyilvántartási és hozzáférhetővé tételi kötelezettséget a Magyar Államkincstár (Kincstár) által üzemeltetett Országos Támogatás-ellenőrzési Rendszeren (OTR) keresztül teljesíti. Az Áht. 56/C. § (1) bekezdése, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet értelmében az OTR-ben valamennyi csekély összegű támogatás adatát rögzíteni kell. Ez azt jelenti, hogy nem elegendő csupán a támogatási programok adatait feltüntetni, hanem egy program keretében nyújtott valamennyi egyedi támogatás (támogatási szerződés, támogatói okirat) adatait is külön-külön be kell vezetni. Ennek elmulasztása az uniós és a hazai jogszabályok megsértését jelenti.
Milyen szankciókkal jár a kötelezettség elmulasztása?
A jogellenes támogatás szankciója uniós szinten a de minimis támogatás kamatokkal növelt összegének visszafizettetése lehet az Európai Bizottság által. Ezzel párhuzamosan hazai jogkövetkezményként – az Áht. 56/B. § (3) bekezdése alapján – a Kincstár bírságot szabhat ki.
Hogyan történik a regisztráció?
Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez szükséges regisztráció az OTR felületén végezhető el. A regisztráció menetét az OTR kulcsfelhasználói kézikönyv 3.4. pontja tartalmazza. Az OTR felhasználói kézikönyvei, valamint a regisztrációhoz kapcsolódó kérelem és nyilatkozat elérhetők a Kincstár honlapján. További kérdés esetén a CVAee4crxkbW9uaXRvcmluZ0BhbGxhbWtpbmNzdGFyLmdvdi5odQ== e-mail címen kérhetnek tájékoztatást.